Protester mot høye bensinpriser

by: Adam Smith jr Monday, May 26th, 2008

Det er egentlig ganske fantastisk at folk nå begynner å protestere mot bensinprisen og at det kommer tusenvis av protester mot bensinprisene over hele landet.

Nordmenn flås av skatter og avgifter. Vi har et prisnivå som er over 50% høyere enn Europa. Vi har en Regjering som driver den mest smålige, millimeterrettferdige skattepolitikken noensinne. Og folk finner seg i det. I tiår har folk funnet seg i det.

Folk har latt seg avspise med borforklaringer. Som for eksempel at det høye prisnivået skyldes transportkostnadene i Norge. Eller at de skyldes det høye lønnsnivået i Norge. Selv om det er feil, selv om disse forklaringene bare er forklaringer på en liten del av prisforskjellene.

Eller de svelger at høye avgifter må til for at vi skal gi vårt bidrag til lavere CO2-utslipp. Selv om det er vås, fordi Norges befolkning er 1 promille av verdensbefolkninigen, og vårt bidrag ikke teller i den store sammenhengen. For det første er ingen grunn til at vi skal være et foregangsland. For det andre brukes slik argumentasjon til å forsvare tiltak som ikke har noen særlig effekt. Annet enn på statskassen da. Selvfølgelig.

Verdens dyreste biler. Dyrt øl, vin og brennevin. Dyr tobakk. Dyrt å gå ut og spise. Høye matvarepriser. Høye andre priser. Politikere som bryr seg om avgiftspolitikken, men gir blanke i konkurransepolitikken.

Forskere konstaterer at folk vil fortsette å bruke bilen i svært stort omfang selv om bensinprisen stiger opp mot 25 kroner, og virker svært overrasket over det. Men det er ingen grunn til å være overrasket: Folk fortsetter å bruke bilen fordi de trenger den!

Og dyre biler og høye bensinavgifter i et spredtbygd land med store transportbehov, hvor fornuftig er det? I et land der kollektivtranspoprt verken lønner seg samfunnsøkonomisk eller er miljømessig forsvarlig mange steder?

Så ja. Det er fantastisk at folk endelig protesterer. Og vit at det er Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet dere protesterer mot. Vit at nesten 70% av det du betaler når du besøker en bensinpumpe går til staten. Vit at disse partiene faktisk økte besinavgiften i revidert statsbudsjett for noen uker siden, da de burde ha satt dem ned for å støtte vanlige folk.

Ikke gå på den billige greia om at det er oljeselskapene og bensinstasjonene som har skylda. De styrer ørene. Regjeringen styrer kronene. Det er liten vits i å boikotte selskapene.

I USA koster en liter bensin 5,50-6,00 kroner. I Norge tar staten inn avgifter på kr. 7,50 per liter bensin. Da er det kanskje ikke så rart bensinen koster litt mer her?

Fortsett å protestere. Det er jammen på tide.

Share and Enjoy:
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • eKudos
  • Reddit
  • SphereIt
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • TwitThis
  • YahooMyWeb

40 kommentarer to “Protester mot høye bensinpriser”

Stian Said:

Å referere til et annet innlegg på sol for å bevise tallene dine er vel ikke helt helt pålitelig?

Regjeringen satte opp diesel/bensin avgiftene med noen få øre nå nylig. Hvordan kan du da si at prisstigningen vi har sett i det siste skyldes dem?

Comment made on May 26th, 2008 at 6:25 am
kåre Said:

Merkelig at en person som kaller seg for adam smith jr. ikke har basal kunnskap om forholdet mellom tilbud og etterspørsel.

Comment made on May 26th, 2008 at 6:27 am
HÃ¥kon Nordby. Said:

Ned med avgiftene og prisene på bensin og disel.

Comment made on May 26th, 2008 at 6:28 am
HÃ¥vard Sandum Said:

Skal det ha noen effekt på utslipp i forbindelse med bruk av oljeprodukter,må Norge sette press på f.eks USA hvor drivstoffet har halve prisen i forhold til i Norge.Og har et enormt forbruk.
Så istedet for å presse prisene her til et helt uakseptabelt nivå,så bør politikkerene forsøke å påvirke til reduksjon der det monner.
Men det virker som de ikke tør å utfordre USA og andre land som dumper bensinprisen.

Comment made on May 26th, 2008 at 6:33 am
Jølle Said:

Egentlig syns jeg bensinprisene bør opp i et sted mellom 50-100kr/l. Så kanskje vi kan få litt fart i kolektiutbyggingen, basert på helt andre prinispper enn nå. Det er ingen menneskerett å kjøre egen bil til & fra jobben hver dag.

Comment made on May 26th, 2008 at 6:46 am
Adam Smith Sr. Said:

Makan altsÃ¥… Her kommer hele regla. Trodde du skulle snakke om bensin jeg? SÃ¥ plutselig er hele Frp-tiraden der.

Nordmenn “FlÃ¥s” ikke. Nordmenn har sagt at fellesskapet er best til Ã¥ løse de mange samfunnsoppgavene vi har. Derfor har vi sagt oss villige til Ã¥ gÃ¥ sammen i et spleiselag for Ã¥ finansiere dette. Dette er den norske velferdsstaten.

At norske myndigheter har noe særlig de skulle sagt om svingninger i oljeprisen er tull. Hvis du skal klage til noen får du heller rette klagen mot OPEC og Saudi-Arabia. Faktisk insulerer de høye avgiftene oss mot å organisere et samfunn der bilen blir så dominerende at kun ører i forskjell vil gjøre store utslag på folks privatøkonomi. Som det har gjort det i USA. Skattenivået har ligget flatt siden Bondevik 2 regjeringen, så at dette er et rød-grønt prosjet er bare tull. Dette er det BRED politisk oppslutning om. Til og med Frp kommer til å snike seg inn undre velferdsstatens beskyttende vinger etterhvert og gi opp de mengdene av idiotiske forslag de lirer av seg hvert år. Den politiske virkeligheten i Norge befinner seg i sentrum.

At folk kjører mindre bil er jo faktisk en av målsetningene til den sittende regjeringen. Så hvis resultatet av denne protesten er mindre bilkjøring er jo det helt fantastisk.

I tillegg vil dette forslaget hjelpe meg, som faktisk driter litt i hvor mye jeg må betale. Har nemlig skjønt at kollektivtrafikken i Oslo ikke er så ille som alle skal ha det til. Men altså: Når jeg skal ut og kjøre er det dette som venter meg: Kortere ventetid ved pumpene, mer plass på veien og færre idioter å kræsje med. Nydelig

Comment made on May 26th, 2008 at 6:49 am
Fast Said:

Hva med Ã¥ innføre alternative bensinpriser for de som tydeligvis er fornøyde med at de ligger pÃ¥ et høyt nivÃ¥? SÃ¥ kan de gÃ¥ rundt med “ren” samvittighet for at de har betalt avlat og redder hele verden. Merkelig hvor innsnevret enkelte blir nÃ¥r noen kommer med kritiske innspill til “etablerte” sannheter.

Comment made on May 26th, 2008 at 7:37 am
pål brekke Said:

når råolje prisen stiger og staten tjener mer penger enn antatt burde ikke avgiften da gå ned

Comment made on May 26th, 2008 at 7:51 am
Hallgeir Gravråk Said:

KAn ikke alle bilister la bilen stå parkert en dag, da ville alt kollapse, kanskje da politikerne våkner. og skjønner at uten bilen, ja da stopper Norge, Lastebilnæringen kan absolutt gjøre det. Problemet er at vi er altfor ego til å støtte noe kollektivt. Skjerpings folkens

Comment made on May 26th, 2008 at 8:09 am
... Said:

Utrolig at du tillater deg å skrive slikt, uten engang å vise til at det høyere prisnivået motsvares av en enorm forskjell i inntekter. Norge er ikke spesielt dyrt for nordmenn. For utlendinger på ferie, er det selvsagt en annen sak.

Comment made on May 26th, 2008 at 8:15 am
Arvid Said:

Det merkelige er jo at alle disse andre land hvor alt er så mye billigere enn i Norge, så har faktisk folk der dårligere råd enn hva vi har. Danmark har billigere mat og vin, øl osv. Men had de bedre råd? Og svenskene? De tjener ca 18% mindre enn Ola Normann, betaler mer i skatt og har mye dårlige sykkelønnsordninger. Danskene har også mye høyere skatt enn vi nordmenn.Både svenskene og danskene kommer dårligere ut, men har billigere sprit og bedre veier. Men de danske og svenske husholdningene har det trangere enn de norske. I USA betaler de langt mindre skatt, men til gjengjeld betaler de forsikringer som tilsvarer vår skatt. En middelklassefamilie må regne med adskillige tusener hver måned i forsikringspremier.

Joda, bensinprisene kunne sikkert vært lavere. Men prisene er jo markedsregulerte, ikke fastsatt av staten. Så det er jo vittig at de som snakker varmest for et fritt marked er de som klager når markedet slår negativt ut.

Å kalle de med andre meninger for domme og innsnevrede, forteller vel mest om den som uttaler slikt. Politikere er de enkleste å skyte på. Jeg er ganske sikker på at alle på denne bloggen skulle fått kjørt seg skikkelig som statsminister i et halvt år. Norge topper alle statestikker angående velferd, enten nr 1 eller blandt de 5-6 toppnasjonene. Vi topper også lista over lav kriminalitet, Island nr 1 Norge nr 2. Men, på ei liste er vi på jumboplass. Det er lista over tilfredshet. Det viser at vi er blitt en sutrekultur.

Comment made on May 26th, 2008 at 8:22 am
admin Said:

Stian: Det er ikke prisøkningen nå fra statens side som forklarer prisøkningene. Prisøkningen har sammenheng med oljeprisene. Men de multipliseres siden noen statlige avgifter regnes i prosent.

At 70 prosent er statlige avgifter er velkjent. Jeg slang på sol-referansen mer for å viser til debatten som pågår.

Comment made on May 26th, 2008 at 9:02 am
admin Said:

Kåre: Jeg tolker innlegget ditt i retning at mener besinprisene skyldes etterspørsel/tilbud? Vel, bensinen koster litt over 4 USD for en gallon i USA. Det er under 7 kroner per liter. Tror du det er spesielle etterspørselsforhold eller offentlige avgifter som forklarer forskjellen mellom Norge og USA?

Comment made on May 26th, 2008 at 9:04 am
admin Said:

Adam Smith sr: Du tar feil med hensyn til skattenivået. Det har øket jevnt og trutt de siste 4-5 årene. Det finnes masse stoff om dette. Sjekk det ut.

Ut over det så er det vel ikke alle kollektivtrafikken i Oslo passer for? Folk med jobber som krever bil, småbarnsforeldre, og mange flere i Oslo. Og hvis du bor i utkant-Norge, så er det ikke kollektivtrafikk å snakke om, og ikke burde det være det heller (for dyrt, ikke miljøvennlig, ikke hensiktsmessig).

Comment made on May 26th, 2008 at 9:08 am
admin Said:

… : Jo, Norge er dyrt for nordmenn. Til tross for at du kanskje tjener litt mer enn en amerikaner eller spanjol, sÃ¥ har du mindre penger Ã¥ spare enn de har. De høye inntenktene spises og ab skatter, avgifter og et særnorsk høyt prisnivÃ¥, og vel sÃ¥ det. Du reproduserer bare en myte!

Comment made on May 26th, 2008 at 9:11 am
ola Said:

uff det her må være den mest usaklige, barnslige bloggen jeg har lest. skjønner ikke at folk som bor norge kan være så griente og bortskjemte, ja vi har det helt jævlig stakkars oss.

Comment made on May 26th, 2008 at 10:00 am
ola Said:

foresten hadde det vært fint om du kunne begrunnet talla dine, spanjoler og amerikanere har mer og rutte med enn oss? det er jo løgn, kanskje de rikeste av dem, men ikke den gjennomsnittlige amerikaner og spanjol, nå må du også huske at det er faktisk større klasseskille der.
det er en grunn til at spansjoler ikke har råd til og flytte ut av heimen før de over 30 år.

Comment made on May 26th, 2008 at 10:02 am
ulf strømme Said:

Den rødgrønne regeringen, med SV i spisen må være en vesingnelse for de rike her i landet, for med de bensinprisene som er, og kommer, så vill det bare være de rike som kan kjøre bil her til lands. De får nye fine veier å kjøre på betalt av almuen, og så slipper de å erge seg over alle elendige og gammle biler som bare er i veien for dem.
Hipp Hurra for miljøbevegelsen og den rødgrønne anti demokratiske regjeringe,

Comment made on May 26th, 2008 at 10:05 am
admin Said:

Jeg har sjekket. Fordi prisen på råolje har gått opp har andelen i avgifter sunket i prosent i det siste. Staten tar inn 7.59 kr. av en bensinpris på i snitt 12.44 pr liter i april 2008. I april 2007 tok staten 7.30.

Eller på en annen måte: Staten i Norge tar mer i avgifter pr liter bensin enn bensinen koster til forbruker totalt i USA.

Comment made on May 26th, 2008 at 10:45 am
Adam Smith Sr. Said:

Jeg ser fortsatt ikke at du refererer til noen kilder som støtter opp om påstandene dine.

Flere av vennene mine er småbarnsforeldre UTEN bil. Og det går HELT fint. Du må bare innrette deg litt annerledes enn menigmann, men det er ikke noe problem. Man må ihvertfall prøve litt.

I tillegg ser du på dette som en enten eller løsning. Hva med å kjøre LITT mindre? Ta LITT mer kollektivtrafikk? Du skisserer en svart/hvitt virkelighet de fleste ikke trenger å velge mellom.

Jeg har en viss følelse av at du håper Siv skal komme og redde deg etter neste valg. Think again. til det har partiet lovet bort ALT for mye penger til andre formål. Tør jeg også minne om at Oslo Frp ikke vil fjerne bompengene i Oslo så Oslopakke 3 kan gå igjennom.

Har du glemt at staten, det er oss? Det sitter ikke masse politikere og bader i penger på en herregård i Oslo. Derimot har vi helsebudsjetter som vokser, pensjonsforpliktelser, VEIER å ta vare på, Et forsvar å ivareta, Politivesen etc.
Du må gjerne være uenig i prioriteringene deres, men retorikken som får det til å høres ut som politikerne stapper disse milliardene i egen lomme er så søkt at det bare blir tåpelig å høre på.

Ulf Strømme: Hva du mener med Udemokratisk vet jeg ikke. Kan du utdype litt mer?

Hallgeir Gravråk: La gjerne bilen din stå. Da kan vi andre slippe å måtte forholde oss til deg på veien. Dessuten sparer du miljøet.

Håkon Nordby. Sett gjerne ned avgiften på Disel. Diesel derimot tror jeg forblir der den er. I tillegg burde det være et krav om at man begrunner slike meninger.

Jeg kan godt si “Stopp krigen i Irak” men da burde jeg helst ha noen gode argumenter og ideer om hvordan dette burde gjennomføres

Til sist vil jeg bare kort kommentere på prisforskjellene i Norge og USA: USA har lidd enormt under de store svingningene i oljepris. Nettopp fordi prisene er så dårlig insulert av avgifter sliter folk voldsomt når prisene går opp. Rett og slett fordi den prosentvise økningen er så enorm. Dessuten har denne avgiftsslappe politikken ført til at samfunnet i MYE høyere grad enn oss er basert på bilen. Derfor er faktisk konsekvensene av prisøkningen mye mer dramatisk i USA enn i Norge.

Comment made on May 26th, 2008 at 12:35 pm
Espen Said:

Adam Smith Sr:
http://www.np.no/ktml2/files/uploads/Statistikk/Oppbygging%20bensinpris.doc

Hvis du stoler på Norsk Petroleumsinstitutt da. Her kan du lese at staten drar inn ca 7,50 kr per liter i avgifter, mens bensinprodusenten sitter igjen med en brutto fortjeneste på ca 1,15 kr per liter.

Jeg er ikke så bekymret for at disse høye drivstoffprisene skal gå ut over private forbrukere direkte, men det er store ringvirkninger av at transportbransjen får så høye kostnader. Dette er med på å drive opp prisene på produkter generelt i Norge samtidig som det svekker vår konkurranseevne i forhold til utlandet.

Comment made on May 26th, 2008 at 1:03 pm
Jan E Said:

Der jeg bor går bussen annenhver time på dagtid og ikke i det hele tatt på kvelden.
Kan noen fortelle meg hvordan jeg skal få levert to små barn i henholdshvis barnehage og skole og så komme meg på jobb og etter jobb hente barna.
Jeg har ikke sjans til å rekke dette uten bil.

Jeg er ikke i mot høy bensinpris men da må det jo finnes alternativer

Comment made on May 26th, 2008 at 1:11 pm
ARe Said:

Jan E:
Ikke nok med at du i tillegg sliter med å bruke kollektivt, de kommer nå til å sette opp prisene på kollektivt PÅ GRUNN AV bensinprisene.
Så det fortsetter å være nesten like dyrt å ta kollektivtransport som å kjøre bil.

Inntil Norge klarer Ã¥ utvikle kollektivtransporten (med Ã¥ substiere kollektivtransport i distriktsnorge), vil ikke bilparken bli mindre i norge. Den vil heller øke grunnet høye priser og at bussen/trikken/toget osv ikke gÃ¥r. Og nÃ¥r de først gÃ¥r, sÃ¥ kommer du deg aldri hjem igjen…

Comment made on May 26th, 2008 at 6:28 pm
Bernard Said:

Jeg fatter ikke at det er mulig for nordmenn å syte over bensin.

Uansett hvordan prisen måles er bensin billig i Norge. Vanlige jobber betales i dag med 150 - 200 kroner pr. time.

Det vil si at en får 11 - 15 liter pr. time arbeid.

Så kan vi se på hva disse 11 - 15 literne med bensin kan gjøre for deg. En ny mindre bil bruker omkring 0,5 liter/mil.

Da kan du frakte deg selv, fire andre og en haug med bagasje 30 mil for en times arbeid!

Du skal jobbe utrolig hardt hvis du synes dette er dyrt for en ikke fornybar ressurs.

Jeg tror Nordmenn flest kommer til å bruke akkurat like mye bensin når bensinprisen passerer 30 kroner pr. liter.

Comment made on May 26th, 2008 at 9:20 pm
Lise Said:

Enig Bernard. Sett i dette perspektivet er faktisk bensinprisen i Norge billig. Nordmenn er sutrete navlebeskuere som ikke vet hvor godt de har det.
Hilsen utflyttet nordmann.

Comment made on May 27th, 2008 at 7:47 am
Lise Said:

Dessuten admin, ikke bare se paa hva folk tjener, men ogsaa paa hvor mye staten bruker paa sine innbyggere. Men en greier vanlighvis ikke aa se fjellet naar en sitter paa fjelltoppen…….Jeg blir saa provosert! Jeg bor i Italia hvor bensinprisen er nesten like hoey som i Norge, skatter og avgifter paa alt mulig likesaa,men ingen barnetrygd, foedselspermisjon med full loenn i 3 mnd., selv i barneskolen maa en kjoepe skoleboeker og alt annet materiell, arbeidsledighetstrygd? HAHA.Osv osv osv. Og de tjener under halvparten av hva en nordmann tjener.
Hva med aa kjoepe mindre biler som drar mindre bensin?

Comment made on May 27th, 2008 at 8:06 am
andy Said:

Det skrives og sies så utrolig mye dumt - også om dette med bensinpriser. Men for meg minner det meg nok en gang om politikerforakten. Mener politikerne noe med preiket sitt om styrking av kollektivtrafikk, miljøvennlige biler etc, så må de da vel få ut fingeren og vise dette med mulige virkemidler??; gjør kollektivtrafikk tilnærmet gratis!! Det har vi faktisk råd til. Tenk - NSB gikk i fjor med et overskudd på 500 mill. 400 av disse tar staten tilbake i form av utbytte. Hva er dette? Skal vi satse tog i dette landet eller skal vi ikke?? Jeg skjønner ingenting av hva politikerne våe driver med. Vi har råd til å betale 15 kr ltr for bensinen, men det er så utrolig kjipt å vite at det havner i pengebingen til staten - som bare preiker men ikke gjør noe. Bygg trfikksikre og gode veier, bygg ut tog og skikkelige kollektivtilbud der det bor mye folk og gjør dette SVÆRT BILLIG for folk. Da er 15 kr ltr ok!

Comment made on May 27th, 2008 at 8:43 am
Bjørn S Said:

Det ser ut som mange ser på Staten som et uhyre som tar pengene våre når vi kjøper bensin eller diesel. Bytt ut Staten med Samfunnet så blir det letter å godta at avgiftene går til oss innbyggere. Alle dere som vil stemme FRP for å få lavere avgifter må fortelle oss hvilke velferdsgoder dere vil unnvære. Dårligere helsevesen? Dårligere skoler? Mindre veiutbygging? Betale for skolebøkene? osv..
Eller vil dere betale mer skatt på andre måter? Et regnskap må gå opp begge veier.

Comment made on May 27th, 2008 at 11:07 am
Adam Smith Sr. Said:

Hva mener du med smålig og millimeterrettferdig skattesystem forresten?

Det virker som det har gått folkesport i å klage her i landet. Er det syte-Siv som inspirerer folk? eller er det lederne til Odd J. Nelvik?

Det er idag vi hadde trengt Darwin P. Erlandsen og Dusteforbundet

Comment made on May 27th, 2008 at 11:32 am
admin Said:

Bjørn S: Jeg ser ikke Staten som et uhyre.

Men jeg mener nok (1) at Staten sløser bort en del av pengene vÃ¥re, og (2) at i mange tilfelle burde folk selv fÃ¥ bestemme hvordan de skal bruke pengene i stedet for at staten “sluker” dem og bestemmer hvordan de skal brukes for dem.

SÃ¥ jeg er for en mindre stat. Og det tror jeg faktisk det er mange som etterhvert er.

Comment made on May 27th, 2008 at 3:50 pm
Manne Said:

Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Økt oljepris gir nye og uventede milliarder til statskassa. Tror nok at den totale gevinsten for landet er langt høyere enn de ekstra utgiftene vi bilbrukere må påkoste oss. Økte avgifter gir mer til fellesskapet. Når man setter ting i litt perspektiv og tenker på litt andre enn bare seg selv, så klarer man kanskje å komme seg gjennom denne livskrisa som nå har oppstått.

Comment made on May 27th, 2008 at 7:28 pm
Libby Said:

På tide at folk reagerer på de høye bensinprisene! Hva er alternativet? Skal småbarnsfamilier bruke hele dagen på tog og buss til og fra jobb, butikken, barnehage og skole? Og når går toget egentlig? Det har jo ikke vært annet enn tull med togtidene de siste par årene. Og om de går til riktig tid, så kan du banne på at du må stå!

Bensinavgiftene er den enkleste løsningen politikerne klarte å komme på - fordi de ikke klarer å få til en ordentlig satsning på alternative transportløsninger.

Og hadde de vært opptatt av miljøet hadde de faktisk bygget veier pÃ¥ østlandet. Det er der folk bor… Det er nemlig ikke miljøvennlig at tusenvis av biler stÃ¥r en time i kø inn og ut av Oslo hver eneste dag.

Og når det gjelder fellesskapsløsninger, så kan vi bare se på de dumme Nordlandskommunene som sløste bort flere hundre millioner på tulleinvesteringer de ikke hadde filla peil på - så ser vi at det er penger å spare på å slå sammen kommuner og kvitte oss med daukjøtt i kommunalforvaltningen. Og da tenker jeg også på lokalpolitikere som bruker kommunestyreverv som luktrativ ekstrainntekt.

Comment made on May 28th, 2008 at 12:25 am
rubberduck Said:

Mange av dere snakker om kollektiv transport, og at det er løsningen. Men hva med oss som bor på bygda? Her fins det jo knapt noe kollektiv tilbud. Bussen går på tider som aldri passer med tidspunktet for å komme seg på jobb. Rute tidene er satt opp for skolebarn og ikke de arbeidene..
Det vil si at man MÅ kjøre bil for å komme seg på jobb. I tillegg er drivstoffprisene dyrere her enn i byene. Vi tjener mindre og må bruke mer.
Tror finansministeren og andre i regjeringen har glemt oss som bor i bygdene:(

Comment made on May 28th, 2008 at 7:49 am
Nils Said:

Bernard:

“Vanlige jobber” betaler kanskje 290K oppover mot drøye 400K. Men bensinpumpene spør ikke hvilken ende av skalaen kjøperen er pÃ¥. Hva med de uføretrygdede? Som uføretrygdet fÃ¥r du maks fra det offentlige 6 x 1 G / 66%. 1 G = 66 812kr x 6 = 400872 og 66 % av dette som er kr 264 575. Dette fÃ¥r du etter 30 Ã¥rs opptjening og at du har hatt lønn som tilsvarer idag 400 872 kr i Ã¥ret. Selvsagt kommer skattetrekk osv til fratrekk.

Hva med typiske lavtlønnede yrker? Det er ikke alle i dette landet som har utdannelse utover grunnskolen, men som like fremt har behov for å reise, enten til jobb, barnehager, skoler eller for å skaffe mat til husstanden. Er det ikke litt arrogant å regne med at samtlige lønnsmottagere i landet ligger på snittet eller langt over?

Forresten, 0,5 liter på blandet kjøring får deg cirka 30 mil for drøye 200 kroner dersom literprisen er 13,5 kr. Og dette er bare spikking, men den arbeidstimen du sier man kan kjøre 30 mil for med fire personer og bagasje; igjen er det ikke alle forunt å tjene over 400K i året, samtidig er det betalt skatt på den 200-lappen før du leverer den til bensinstasjonen. Forskjellen er cirka 1/3, noe som for mange betyr en hel del.

Jeg har lest en del av bloggene rundt forbi om dette temaet, og det kom et fantastisk argument (som jeg trekker frem fordi det gÃ¥r igjen hos flere) om Ã¥ flytte inn til byene, fordi det “ikke er en rettighet Ã¥ bo i distriktene”. Jeg velger Ã¥ tolke det som alvorlig ment fra forfatterne, selv om det er umulig Ã¥ ta det seriøst. Jeg er ingen økonom, men man kan jo tenke seg hva slags trykk det hadde lagt pÃ¥ boligprisene i byene, samtidig som at det skaper enda flere tapere i distriktene ettersom de fÃ¥r enda lenger Ã¥ reise nÃ¥r arbeidsplasser legges ned og nÃ¥r kollektivtilbudet blir enda mer utarmet.

Jeg er ingen FrP sympatisør, ei heller er jeg spesielt for at prisene på bensin og diesel bør bli så veldig mye lavere. Jeg skal bruke beina der jeg kan, men jeg forventer at når politikerne gjør bilen mer utilgjengelig får de også sørge for at jeg kommer meg på jobb kollektivt, og at prisene på varer ellers i samfunnet ikke skyter i været fordi transportkostnadene blir uoverkommelige for handelsnæringen.

Forøvrig er jeg enig med deg i at nordmenn kommer til å kjøpe bensin uansett hvor dyr den blir, men det betyr ikke at vi blir et rikere folk eller at vi får mer fornøyde borgere av det. Ei heller tror jeg det har en pøkk å si for klimaet dessverre. Å høyne bensinprisene i Norge er å begynne i feil ende av klimatiltakene.

Comment made on May 28th, 2008 at 10:16 am
Anders S. Said:

Det morsomste å lese fra Adam Smith Jr.s meningsfeller er jo:

“Staten tar”
“Staten drar inn”
“Lønna blir spist opp [...] av staten”
“Pengene, de tar staten”
“Diselen [sic] er sÃ¥ dyr pga staten tar”

Og senere ser man de sitter på sjukehuset og ramser opp alle sine ubetydelige skavanker til noen av verdens beste leger.

Staten er meg, og staten er deg. FN sier at vi er verdens beste land Ã¥ bo i, men Ã…Ã…Ã…Ã…Ã… NEIDA! Der har de feil! Her er det sÃ¥ umulig Ã¥ bo pÃ¥ grunn av denne plagsomme herr “Staten”!

Hvis det er så uhyggelig mye bedre i USA og Spania så får dere bare flytte for min del. Jeg skal stå og vinke farvel på Gardermoen!

Comment made on May 28th, 2008 at 10:55 am
Stein Said:

Dere faar de politikerne dere fortjener og dermed ogsaa de bensinprisene dere fortjener. Heldighvis bor jeg ikke i Norge lenger.Jeg bor i Midt Oesten og med dagens kurs er bensinprisen 1krone og 4 oere.
Kos dere med den prisen dere har.

Comment made on May 28th, 2008 at 5:15 pm
Thomas Said:

“Vit at nesten 70% av det du betaler nÃ¥r du besøker en bensinpumpe gÃ¥r til staten.”

“Ikke gÃ¥ pÃ¥ den billige greia om at det er oljeselskapene og bensinstasjonene som har skylda. De styrer ørene. Regjeringen styrer kronene. Det er liten vits i Ã¥ boikotte selskapene.”

så lenge staten er hovedaksjonær i de fleste oljeselskapene er det staten som stikker av med mye mer en 70% av pengene som går i sluket, ikke glem at du betaler skatt av pengene du bruker på bensinen heller, så du kan jo faktisk legge til noen kroner på prisen for å komme opp i faktisk pris. eierne av bensinstasjonene skal vist tjene ca 1kr per liter, men også der forsvinner en god halvpart til staten i form av skatt.

Comment made on May 29th, 2008 at 2:17 am
jan toen Said:

“Dere faar de politikerne dere fortjener og dermed ogsaa de bensinprisene dere fortjener.”
Haha, sååå glad at jeg ikke er en av de some “fortjener” midtøsten politikk.
Regner med at du får norsk lønn og norske velferds goder, siden du er så fornøyd.

Comment made on May 29th, 2008 at 8:59 am
Christian Said:

Jeg er glad i skattene våre jeg, bare tenk på hvor mye skolegangen til barna deres/deres fremtidige barn/andre barn du kan føle ansvar for (stryk det som ikke passer) koster, over 100 000 per år, det er få småbarnsfamilier som ville hatt råd til å sende ett eller flere barn på skolen, selv barneskolen ville vært vanskelig. Selv uten at de må skatte.
Bare et eksempel.

Comment made on May 30th, 2008 at 8:48 pm
 

Skriv kommentar!