Fotomodell på 150 kg - tragisk
Det er en artig liten hverdagshistorie om fotomodellen Rune Johannesen (35) i Dagbladet i dag. Men historien er tragisk. Det er ikke Rune som er tragisk. Heller ikke Dressmann, som han er fotomodell for.
Det som er tragisk er at Rune er den offisielle modellen til «Living Large», som er en nystartet kleskjede for store menn. Nærmere bestemt at nyrike nordmenn stapper i seg så mye mat at det blir marked for en kjede for fete menn.
Jeg har observert det over tid. Hvordan flere og flere blir mer og mer overvektige. At flere og flere unge piker går rundt med store fettvalker rundt livet, til og med med magen bar selv om de har valker. Det tolker jeg slik at valkene har blitt sosialt akseptable. Hvordan unge piker og gutter får runde måneansikter på grunn av fedme. At overvekt mer eller mindre har blitt det normale.
Og, ja, jeg synes det er tragisk. Faktisk. For det er ikke sunt. Som Dagladet sier i bylinen til artikkelen om Rune, at han
bærer på 150 kilo som rister når han ler. Og en skjebne de færreste har rygg til å tåle.
Så selv om store gutter ikke gråter, og Rune er en blid gutt, synes jeg det er trist. Faktisk.
PS: Her er noen gode bøker om slanking!


















40 kommentarer to “Fotomodell pÃ¥ 150 kg - tragisk”
Psykopat
Comment made on March 1st, 2008 at 7:30 pmHva ville du tro en mann på 2 meter ville veie da?
Comment made on March 1st, 2008 at 7:49 pmNaa var det vel ikke det at han var 150 kilo som var “skjebnen som de ferreste har rygg til aa taale,” men det faktum at soennen hans naar som helst kan doe av hjernesvulsten han har. 150 kilo er nok hans minste bekymring,,,
Men ja, jeg er enig med deg i det at Norge blir feitere og feirere. Ungdommene ser ikke ut, da mange av de er veldig overvektig allerede i saa ung alder. Dette har tatt helt av de siste 5 aara, og det er paa tide at vi som et samfunn gjoer noe med det. Og ja, dekk over valkene da folkens, de er ikke atraktive aa se paa!
Comment made on March 1st, 2008 at 7:52 pmJeg har lest mange dumme bloginnlegg, men ditt er det desidert dummeste. Selvfölgelig er det tragisk og urovekkende at flere og flere blir usunt overvektige. Derimot er det aa koble det til “de nyrike” latterlig. Overvekt kan, men er ikke nödvendigvis koblet til rikdom. Ja, man maa ha nok penger til at man kan spise for mye, men aarsakene til at folk legger paa seg er mange; en töff jobb, der det ikke gis tid til aa spise skikkelig, hvor man ikke har sjanse til aa bevege seg nok, alt for lite fritid til aa ha et aktivt liv utenom jobb og et psykisk press som du tydeligvis ikke aner at engang eksisterer der du ignorant sitter overbeskyttet i din lille plysjboble. At barn blir overvektige har naturligvis til dels med daarlig kosthold aa gjöre, men ogsaa at vi lever i et samfunn der foreldrene ikke har nok tid til barna, hvor familier “presses” inn i drabantbyer hvor näromraadet ikke har noe aa tilby. Det finnes utallige andre grunner, men for en som deg som tydeligvis aldri har värt ute en vinterdag og derfor ikke har den minste anelse om hvilken utfordring livet er for mange, har jeg ingen tro paa at du er i stand til aa suge inn kunnskap uansett, saa jeg gir meg her. Og for ordens skyld, för du finner paa en dustete “grunn” til mitt innlegg; jeg har selv normalvekt og min motivasjon for aa kommentere uttalelsene dine ligger i at jeg selv vet litt om hva livet krever og dessuten har empati med de av mine medmennesker som ikke er akkurat som meg selv. Ja, tro det eller ei, det gaar faktisk an.
Comment made on March 1st, 2008 at 8:01 pmOg ja, jeg slutter meg “x”. Du fremstaar som en psykopat, og burde antagelig oppsöke psykiatrisk hjelp för du skader deg selv eller noen andre.
Comment made on March 1st, 2008 at 8:04 pmEqualizer:
Det du ramser opp er bare dumme grunner til å gi seg selv lov til å bl i feit. ALLE har tid til å spise sundt og godt om de VIL.
Comment made on March 1st, 2008 at 8:15 pmFra Folkehelseinstituttet: “40-Ã¥ringer med høy utdanning har i mindre grad fedme enn grupper med lavere utdanning. Dette er uttrykk for sosioøkonomiske forskjeller. I Oslo er den voksne befolkningen tyngre i østlige enn i vestlige bydeler, særlig gjelder dette kvinner. OgsÃ¥ 15-16-Ã¥ringer av begge kjønn er tyngre i østlige enn i vestlige bydeler.”
Det forundrer meg at de nyrike ikke utdanner seg, og bosetter seg pÃ¥ Grorud… Eller er det bare bloggeren her som har kreert sine egne fakta?
Comment made on March 1st, 2008 at 8:42 pmFaen heller mann! Jeg veit at jeg skal respektere meninger, men - jeg er dritt lei folk som hakker laus på røslige menn. Kan du ikke bare slutte deg glad til at mannen er annerledes enn deg. Undervekt er farligerer enn overvekt, og normalen fastsettes av forholdet mellom dem to.
Sjølv er jeg 1.90 høy og klokker 126 kg. Moder’n var i oppveksten av samme oppfattelsen som deg; og jeg har vært innom stort sett alle leger og rÃ¥dgivere helt til det ble tatt høye og vekt + skjellett og muskeltype i betraktning.
Kødder du med Rune, kødder du med 25 % av Norge. Glem ikke det.
Mr. X
- Håper du klarer å sette deg inn i andres hverdag, og at du tar deg en tur til en hodekrymper.
Og, skulle du Rune, lese dette innlegget, - så vit at det er fler av oss.
Comment made on March 1st, 2008 at 9:41 pmJeg veier selv litt under 140 kg, er nesten 2 meter høy og sliter ilikhet med Rune med å finne klær, ikke fordi de ikke kommer seg rundt mine 140 kg, men fordi de ikke er lange nok til meg.. alle skjorter jeg kjøper på vanlige butikker må jeg brette opp for at det ikke skal synes at jeg mangler noen cm på ermene, buksene mine må ALLTID legges ut.. jeg ser frem til en slik butikk da de fokuserer ikke bare på tjukke men også på lange mennesker, for selv om jeg tar av 30 eller 40 kilo så vil klærne mine fremdeles være for korte..
Comment made on March 1st, 2008 at 11:18 pmEqualizer :
Du glemte bare en liten ting i ditt ellers gode innlegg (4), at den usunne maten som oftest er mye billigere enn den sunne. Noe som gjør at bloggerens innlegg egentlig bare blir enda mer patetisk, når vedkommende henviser til de nyrike.
Selv er jeg verken rik eller fattig, men har slitt med overvekt, grunnet et heller dÃ¥rlig søvnmønster, noe jeg først fikk vite om for ca. 5 mnd siden. Det viser seg at ettersom jeg har søvnapne (slutter Ã¥ puste 35 - 40 ganger i timen nÃ¥r jeg “sover”), sÃ¥ sov jeg aldri en hel natt pÃ¥ normalt vis, noe som trenges for at hjernen skal produsere diverse hormoner. Jeg fikk spm. fra legen om jeg hadde forsøkt Ã¥ slanke meg og joda, det har jeg jo. Vel, var svaret om du forsøker igjen om et par mÃ¥neder, skal du fÃ¥ en overraskelse, da vil det faktisk hjelpe og det stemmer. Uten Ã¥ forsøke hardt, sÃ¥ har jeg begynt Ã¥ gÃ¥ ned i vekt og kommet under 100 kg uten Ã¥ sulte meg eller løpe meg fordervet.
Jeg hadde aldri hørt at snorking eller søvnapne kunne påvirke meg på denne måten og jeg har nevnt til flere leger at damer jeg har vært sammen med har sagt at jeg har snorket og sluttet å puste nor jeg har sovet.
Comment made on March 1st, 2008 at 11:20 pmVel hva tror du … jeg selv er en fyr pÃ¥ 195 og trener som en hingst 3-4 ganger i uka … er ikke mye fett pÃ¥ skinka mi nei, men tror du jeg veier lite av den grunn ? vel muskler veier mye mer enn fett da, samt at det er muskeltrening og bygge muskler jeg har jobbet for … selv synest jeg det er helt koko for Ã¥ si det slik at jeg mÃ¥ gÃ¥ pÃ¥ spesialforetninger for Ã¥ finne en finskjorte som passer til meg … jeg tror ikke du som blogger av denne artikklen har tenkt igjennom mange av problema …. en person pÃ¥ 150 kg er ikke sÃ¥ mye … dem som trener muskler & samt har en god høyde blir lett 150 store muskelberg ( ikke kall dem fettberg din dust )
Comment made on March 1st, 2008 at 11:55 pmTil Andrea:
Fordi om du og dine overpriviligerte venner og familie lever et liv som gjör at dere har tid og mulighet til aa leve sunt, betyr ikke det at det er slik for alle. Löft blikket fra egen navle og vaag deg utenfor ditt eget overbeskyttede habitat, og du vil erfare at realiteten for mange mennesker er adskillig töffere enn den er for deg. Mange mennesker sliter med psykiske og fysiske problemer, deriblant ogsaa fedme, foraarsaket blant annet av krevende eller til og med umulige arbeids- og/eller familieforhold, ökonomi, elendige sosiale forhold og haaplöse fremtidsutsikter og er derfor ikke i stand til aa spise riktig/sunt og paa annen maate ta vare paa egen helse. Det betyr ikke at alle som har problemer med vekten bör slaa seg til ro med det, men det er naa engang ufattelig arrogant og naivt av deg aa hevde at et sunt liv bare er et spörsmaal om egen vilje. For aa si det med Arnulf Överland; “Du skal ikke taale saa inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv.”
Comment made on March 1st, 2008 at 11:56 pmDu lillegutt… Ta deg en tur hit du skal skal jeg klaske den overvektige knyttneven min i ansiktet ditt! SÃ¥ skal du fÃ¥ kjenne hvordan det er Ã¥ legge seg ut med store gutter! Vis litt respekt for de som er større enn deg kan lett brekke deg i to..
Comment made on March 2nd, 2008 at 12:14 amWow. Her var det mye kommentarer. Takk! Det er bra!
Vel. Hmm.
La oss ta nyrike først. Jeg er klar over sammenhengen mellom inntekt og kostvaner. Jeg brukte begrepet nyrike litt slaskete, om alle nordmenn. Det jeg mente var at nordmenn generelt fått mye bedre levestandard og høyere inntekter - blitt nyrike - de siste 20 årene. Og at de akkurat som amerikanerne har blitt fetere jo rikere de har blitt - i gjennomsnitt. Dernest at dette er ganske sørgelig og problematisk.
Når det gjelder stressende liv, tøffe krav på arbeidsplassen, vanskelige fremtidsutsikter og mer som forklaringer på fedme, så kjøper jeg ikke det. Hver enkelt kan velge eller ikke velge å være disiplinert når det gjelder spising. Hver enkelt kan velge å spise sunn mat. Å spise mindre koster mindre og tar mindre tid. Å spise sunn mat koster ikke spesielt mye mer.
Og ja - fedme er i ferd med å bli en klassegreie. For mens folk blir fetere og fetere i Norge, blir også vurderingene av fedme mer og mer negative. Det er klart at det ikke er moro å høre om du er overvektig, men det er sant likevel. Å lukke ørene og øynene for det gjør ikke verden noe bedre.
Og - jeg er ikke psykopat. Jeg tror ikke dette er noe lett tema, men jeg merker meg at det nærmest er et tabubelagt område i Norge. Det tror jeg ingen er tjent med. Så selv om det er et vanskelig tema, så valgte jeg å skrive om det. Reaksjonene på det viser vel bare at det er et vanskelig tema.
Så vidt jeg kan skjønne er det et tema som fortjener mer snarere enn mindre plass. Etter min mening er det et svært viktig tema.
Comment made on March 2nd, 2008 at 1:51 amJeg synes det er mer tragisk at de fleste modeller er enten anorektiske eller narkomane. Det mÃ¥ man nemlig være for Ã¥ se ut som en Belsenfange, som er “idealet” modellbransjen søker.
Dressmann- kjeden har omsider skjønt at folk må ha klær uansett hvor store de er. Denne Rune er ikke først og fremst feit, han er stor (les: høy).
Det mest tragiske er likevel at du henger deg opp i en bagatell som Runes vekt, i stedet for å nevne at Rune har en dødssyk sønn på 6 år.
Comment made on March 2nd, 2008 at 9:47 amHerregud!
Gjør verden og deg selv en tjeneste - slutt å blogge. Du sparer tidn, og du sparer andres tid, så vi slipper å måtte forklare deg at ytringer som det her, kunne vi godt vært foruten.
“nyrike nordmenn stapper i seg sÃ¥ mye mat at det blir marked for en kjede for fete menn” ?? Her snakker vi uvitenhet og ignoranse pÃ¥ høyt nivÃ¥ - gjør i det minste et forsøk pÃ¥ Ã¥ oppnÃ¥ litt kunnskap om temaet, før du Ã¥pner kjeften.
Comment made on March 2nd, 2008 at 1:56 pmgratulerer med moderasjon forresten, det kledde deg bedre.
Comment made on March 2nd, 2008 at 2:26 pmDu sier at du ikke kjøper påstanden om at jobb og dårlig tid gir dårlig kosthold. Da må jeg bare si at jeg er totalt uenig.
Jeg kan bare ta en liten ting som salatbar. Kjøper du et stort mettende beger med salat, så koster det TRE ganger mindre å kjøpe samme vekten i smågodt.
En annen ting er loff, som koster utrolig mye mindre enn et sunt grovbrød.
Det er utrolig vanskelig å kjøpe sunn mat. Jobber du langt på kvelden en dag, hvor skal du kjøpe mat når du er sulten? Shell eller Statoil? ALT er fett og uten noen form for vitaminer eller mineraler. Det er sjeldent det er noe annet enn loff på bensinstasjoner heller.
Og unge gutter og jenter som blir overvektige har ofte arvet matvaner fra far og mor. De kan ikke spise annet enn det foreldrene gir dem.
Comment made on March 2nd, 2008 at 2:48 pmDu skjærer lett alle over en kam. Når en to meter høy mann veier mer enn en på 1.80, så er ikke noe under.
Det kommer alltid til å finnes menn over høyde eller vekt normalen, hvorfor skal ikke de ha muligheten til å kle seg pent?
bærer på 150 kilo som rister når han ler. Og en skjebne de færreste har rygg til å tåle.
Comment made on March 2nd, 2008 at 5:37 pmnei det er vel ikke akkurat vekten jeg ville tenkt på her. når gutten hans har vært inn og ut fra sykehus i 5 år. Rune er en kjempekar på alle måter, å er det noe han helt sikkert ikke trenger, er det ukonstruktive tilbakemeldinger om han bør stille som modell eller ikke. tror ikke jeg skal snakke mer om hva som er trist her.
Du tenker virkelig “Out of the box”…
Comment made on March 2nd, 2008 at 5:41 pmFinnes det en kÃ¥ring for “Ã¥rets mest idiotiske blogger”? Denne fÃ¥r en innertier av meg!
Rune har ett liv de færreste av oss ville taklet. Han ser sin sønn gradvis bli dårligere og dårligere.
30 av hans kilo har kommet i de siste års hendelser - 120 er hans idealvekt!
De har ett liv fylt av redsel og en evig kamp for Ã¥ holde hodet over vann….. Det gÃ¥r LETT utover kroppen!
Men fightviljen denne familien har er helt utrolig!
Noen ganger er det lurt Ã¥ tenke seg om litt kanskje……
Comment made on March 2nd, 2008 at 7:41 pmJeg er kvinne og veide nylig 90 kilo. Jeg spiste BARE sunt. Jeg trimmet ganske mye, men har likevel bare gått OPP i vekt de siste årene. Dette har forundret meg - og gjort meg nesten oppgitt.
Jeg har endelig fått en diagnose - jeg produserer for MYE insulin! Og kroppen min gjør seg ikke nytte av den, men lagrer insulinet som fett.
Jeg har nå i 2 måneder nesten bare spist fett og proteiner, og trimmer nesten ingen ting sammenlignet med før - og jeg har gått ned nesten 20 kilo! Hahaha, jeg spiser mange flere kalorier enn noensinne i mitt liv, men vekten går nedover og nedover.
Du lille irriterende bloggskriver har tydeligvis aldri tatt med i betraktningen at det finnes mange slags skjebner og ukjente sykdommer her ute i den virkelige verden. Håper du våkner opp fra din bortskjemte dvale snart, og biter i deg dine egne ord.
Man behøver altsÃ¥ IKKE være lat, eller nyrik eller “uvitende” om sunt kosthold for Ã¥ være overvektig.
Det kan faktisk for så mange som 20% av befolkingen skyldes insulinresistens, og for mye inntak av raske karbohydrater. Brød og melk kan med andre ord være fyfy for mange av dere!
Tenk å være så navlebeskuende og tankeløs som dennebloggeren. Hvor gammel er du? 13?
Comment made on March 3rd, 2008 at 1:37 amTakk for enda flere kommentarer! Frida: Jo, jeg ser at det finnes helsemessige årsaker som den du beskriver. Jeg kjenner svært godt til det. Jeg skrev mer allment om sammenhengen økt velstand - økt fedme i Norge. Jeg tror ikke det er særlig tvil om det dessverre er riktig at det er slik. Og jeg mener virkelig det er leit. Siden du var opptatt av å spise bare sunt, tror jeg du også mener det.
Og - om dere leser det jeg skrev, så sa jeg faktisk ikke noe negativt om fotomodellen Rune. Jeg blir tillagt mye meninger, og det er greit nok det når jeg stikker hodet ut på denne måten, men jeg skrev faktisk ganske varsomt.
Tonje: Jeg kjøper ikke det du skriver: “Det er utrolig vanskelig Ã¥ kjøpe sunn mat. Jobber du langt pÃ¥ kvelden en dag, hvor skal du kjøpe mat nÃ¥r du er sulten? Shell eller Statoil? ALT er fett og uten noen form for vitaminer eller mineraler. Det er sjeldent det er noe annet enn loff pÃ¥ bensinstasjoner heller.” Hvorfor kjøpe mat nÃ¥r du gÃ¥r fra jobb om kvelden? Det er jo mulig Ã¥ planlegge litt og kjøpe det mens butikkene er Ã¥pne? At ikke bensinstasjonene har sunn mat er en dritdÃ¥rlig unnskyldning - den bare uansvarliggjør deg og folk for handlingene sine. Det er mulig for alle Ã¥ kjøpe sunn mat, og det er ikke spesielt dyrt, og om du spiser mindre sÃ¥ koster det mindre.
Og - feite folk er ikke pene og ikke attraktive. Og fedme blir stigmatisert - fete folk blir sett på som late og som uten evne til å styre seg selv. Slik er det. Den smarte måten å forholde seg til det på er å ikke bli fet og hjelpe andre rundt seg til ikke å bli det. Den dumme måten er å skjelle ut dem som sier at det er slik. Det endrer ingen ting. Det er bare å stikke hodet i sanden.
Comment made on March 3rd, 2008 at 3:55 amKjempebra at Dressmann har skjønt at ikke alle menn er helt like. Samboeren min er tynn som en strek (80 kg) og er 1,95 m høy. Alle dresser, gensere, skjorter osv blir for korte. Hva skal man gjøre da?
Comment made on March 3rd, 2008 at 6:12 amSelvfølgelig er det en urovekkende økning overvektige i Norge, men det er ikke sunt å blir for opphengt i et sunt kosthold.
Det finnes faktisk en spiseforstyrrelse som kalles orthorexia, som går ut på at man er besatt av å spise sunt. Er det bedre kanskje?
…for en IDIOT du er. Folk som er asfaltert fra halsen og opp burde vel egentlig vært forskÃ¥net fra Ã¥ blogge?
Selv om overvekt er skadelig (og i mange øynes lite attraktivt), finnes det mange som har mye verre problemer. Artikkelen du refererer til handler om nettopp dette.
Comment made on March 3rd, 2008 at 8:05 amHehe, mye om fedme. Jeg legger meg ikke opp i det. Liten interesse. Derimot store klær er jeg interessert i.
Er selv 2 blank og 130 kg. Handler mye på Living Large. De har aldri helt klær som passer meg, men de kommer absolutt nærmest.
I øyeblikket er de mer tilpasset brde mennesker enn lange. Bukser i riktig lengde er gjerne fire tommer for brede i livet. Gensere med skikkelig ermelengde kan jeg bruke til mugle ølkasser under.
Men jeg snakket litt med damen bak kassa på LL, Oslo S. De har sett behovet for de som bare er lange også og klær som passer oss kommer.
Comment made on March 3rd, 2008 at 1:17 pmDu triste, bedrøvelige person. Så liten at du ikke har plass til litt medfølelse eller en litt mer romslig definisjon av det å være et fint menneske.
Comment made on March 3rd, 2008 at 4:26 pmSer at endel høye menn skriver om problemer med passende klær her. Jeg er selv nesten 2 meter høy og slank. Å finne passende klær kan noen ganger være en utfordring, men slettes ikke en umulig utfordring. Man må nok bare legge en liten innsats i å finne passende tøy. Alt annet enn skjorter får man tak i de aller fleste butikker, feks. kjedebutikker som H&M, Zara, eller dyrere merkebutikker. Skjorter skal jeg si meg enig i at kan være en utfordring dersom man ikke vet hvilke merker eller butikker man skal lete i. Trikset er å gå i butikker som selger litt dyrere merkeskjorter. Disse har ofte modeller med lengre ermer(Extra Long Sleeves). Har ikke butikkene disse inne kan de sikkert bestille hvis man spør pent. Eton og Hugo Boss lager begge fantastiske skjorter med extra long sleeves. Fås kjøpt i svært mange herrebutikker over hele landet. På OSL Gardemoen pleier de også å ha et godt utvalg av skjorter med ekstra lange ermer.
Comment made on March 3rd, 2008 at 8:20 pmStakkars deg, du må ha det vondt.
Har dama valgt en person med mer kjøtt på kroppen, eller er du bare en psykopat som ikke vet bedre. Uansett finnes det ingen grunn til å skrive alt det du har gjort, det er noe som heter å tenke før du handler. Det burde du ha gjort, men det blir bare verre og verre.
Selv om DU syntes feite folk er stygge og uattraktive, så kan vi. faktisk slanke oss hvis vi føler for det. Men du er sannsynligvis så stygg at ingen vil ta i deg med en tang en gang.
SÃ¥ stakkars deg…
Men det finnes situasjoner, sykdommer som gjør at folk legger på seg. De kan også bli for tynne av det.
Comment made on March 3rd, 2008 at 8:23 pmHvorfor det er så mye sykdommer/situasjoner som gjør at folk blir fete eller tynne, det er noe du heller bør snakke om.
Det har ingenting med penger Ã¥ gjøre, det vet jeg alt om…
Greiere bare Ã¥ akseptere seg selv for det en er, jeg er 170 cm. og tja 100-110 uten Ã¥ ta i for mye, men jeg er kjempehappy jeg, for det er ikke lenge siden jeg var 50-60 kg, og da ble jeg sett pÃ¥ som anorektiker og det er enda mindra artig enn en som bare har ett par kilo ekstra, men klart at med slike kommentarer som mange har lagt i munnen til blogger, og som blogger selv klarer Ã¥ prestere Ã¥ komme med, vel de er fantastisk teite (i mangel pÃ¥ ett bedre ord uten bannskap) Det Rune gjennomgÃ¥r er ja, hjerteskjærende, men er det ikke typisk at det eneste folk biter seg i merke til er at han bruker XXXXXXXL i klær da. nei….. er ikke merkelig det, fordi “tynne” mennesker er veldig fordomsfulle og klarer bare Ã¥ se pÃ¥ det som er unaturlig tynt og opp til den som den gyldne middelvei, mÃ¥ være vondt Ã¥ se at enkelte grunnet medisinske eller arvelige grunner ikke er like tynne som dem.
skal man si at hele norge har blitt feitere så kan ej vel istemme det, enkelte har blitt feitere rundt magen og andre blitt tjukkere i hodet. Sorry mac, men det er nok realiteten i dag at treningssenterene rundt omkring i Norge har aldri hatt flere STØTTEmedlemmer
Takk for oppmerksomheten
Comment made on March 3rd, 2008 at 9:11 pmTrist?
Comment made on March 3rd, 2008 at 10:15 pmJa - alvorlig sykdom hos barn er trist.
Mangel på respekt for medmennesker er også trist.
Summen av lastene er kanskje konstant….?
Hva med litt takhøyde og fasinasjon for variasjoner?
Nærhet, omtanke og kjærlighet er viktigere faktorer for god folkehelse enn all verdens helsestudioer, bmi, og “design-kropper”.
Respekter dine medmennesker du, så kanskje du får litt av det det samme tilbake.
Jeg er enig med Sten Broman jeg. Han sa “Är man tillräckligt begÃ¥vad behöver man ingen motion.”
Comment made on March 3rd, 2008 at 11:38 pmJeg er sjokkert over at det faktisk linkes til denne bloggen fra Dagbladet. Men Dagbladet har jo det siste døgnet vist seg fra sin absolutt verste side hva angår bedriten journalistikk også!
Handler selv på Living Large by Dressmann når jeg har sjansen, helt genial butikk! Hvorfor skal det være umulig å finne klær selv om man er feit? Er det for at man også der skal påminnes om at man har fler kilo enn andre?
Du har et tragisk syn på medmennesker kjære blogger. Det er helt klart at du aldri har vært i en situasjon der du har fått negative blikk konstant. Men det er aldri for sent å gå i seg selv og sine egne holdninger.
Jeg skal mye heller være en god og rund fyr med masse humor og selvironi, enn et “perfekt menneske” med designerkropp osv og en USMAKELIG oppførsel!
Ha en god natt.
Comment made on March 5th, 2008 at 1:17 amForresten! Jeg skylder hverken på sykdom eller noe som helst for at jeg er feit. Det skyldtes uvitenhet og latskap. Men, jeg VET at jeg er feit, og trenger ikke påminnes det i ABSOLUTT alle deler av samfunnet. Eksempelvis tabloidene og noe så banalt som en klesbutikk.
Comment made on March 5th, 2008 at 1:19 amGlenn: Jeg kan ikke se at min oppforsel her har vært usmakelig eller, som andre før deg har kalt det, psykopatisk. Jeg har ingen problemer med å skjønne hvordan det du bekriver oppleves. Jeg tror ikke, håper ikke, noe av det jeg har skrevet forsterker dette. Jeg har heller ingen problemer med å skjønne at sykdom kan føre til fedme. Jeg er enig med dem som sier at det finnes værre ting enn å være fet.
Men det jeg sier er at fedme gjennomgående blir negativt vurdert sosialt sett. Og det å ignorere dette, late som det ikke er sant, gjør ikke at det blir borte. Antakelig gjør det at det blir verre. Og det tror jeg ikke noen har sagt seg uenig i.
Så sier jeg at for de fleste er det mulig å bli slank eller ikke bli fet. Stort sett er det en viljessak. Det er det få som sier seg uenig i.
Så sier jeg at nordmenn har blitt fetere i gjennomsnitt de siste 10-15 årene. Det er et faktum.
Og så sier jeg at jeg synes dette er en trist utvikling. Det er et synspunkt. De fleste her er uenig i det. Det er greit nok. Men å karakterisere et sånt synspunkt som psykokpatisk eller liknende er å gå langt. Men jeg har valgt å la slike kommentarer bli stående fordi de bare er rettet mot meg. Hadde de vært rettet mot andre, ville jeg ha slettet dem.
Til sist vil jeg gjerne også si at selv om jeg synes det er leit at det er så mange fete at det er behov for egne forretninger, så mener jeg vel også at når det faktisk er slik, så er det en god ting at det kommer klær som passer og forretninger som har utvalg og gir service. Å gå rundt i klær som ikke passer godt gjør neppe godt for selvfølelsen.
Jeg synes faktisk dette er et viktig tema. Og jeg synes faktisk det snakkes alt for lite om dette i Norge. SÃ¥ jeg er glad for all diskusjonen!
Comment made on March 5th, 2008 at 1:57 amDu virker som en veldig reflekter person, og det skal du ha. Retorisk vet du hva du holder på med, og det skal du ha positiv tilbakemelding.
Du begynte bloggen med et lite gjennomtenkt innlegg (eller, ikke informativ nok om dine egentlige tanker bak emnet), men har etter en stund nå klargjort synet ditt om emnet.
Men likevel:
Isteden for å påpeke problemet, hva med å gjøre noe med det?
Jeg skal ikke redde verden, men vil ta vare på meg selv. Så jeg har nå gått ned 53kg. For jeg innså at hvis jeg fortsatt hørte på hva andre sa om hva jeg måtte gjøre, så villle det aldri gå.
Det første du må gjøre, er å være glad i deg selv. Respektere deg selv, og vite at du er verdt noe.
Jeg skal ikke komme med noen negative bemerkninger i fleng om din retoriske bruk, eller temaet du debaterer.
Men isteden for å informere andre individer om dine negative og snevre holdninger (dette er subjektivt fra min side, så jeg beklager hvis dette fornærmer, men jeg vil bare sette det litt på spissen) om temaet fedme, hva med å informere om hvor ufattelig enkelt det egentlig er å gå ned i vekt.
Eller informere om hjelpeapparatene til de som har fedme/ekstrem fedme, slik at de i så fall kan komme seg i riktig retning.
Selv har jeg begynt å gå tur 1t hver dag, og spise litt mere grønt.
Jeg unner meg cola og sjokolade i fleng, men jeg selv må være klar over resultatet av dette. For jeg liker meg selv, og vil at jeg kal ha det bra.
Dette er, som du nevner, noe som blir snakket for lite om i Norge.
Men det blir snakket for mye om temaet i den retning du gjør i dine innlegg her, for det er (spissformulering igjen, beklager) er misinformasjon.
Alle fakta er ikke på bordet i denne debatten, men her skal ikke jeg komme å ramse de rette fakta opp, for de er vanskelige å finne.
Men, etter en lang runddans, kommer jeg til poenget:
Ã… informere folk om at “folk er feite og noe mÃ¥ gjøres”, kan du heller ta litt handling. Bruk den tiden du sitter pÃ¥ internett Ã¥ snakker om de forskjellige temaer (fedme, krig, whatever) til Ã¥ gjøre noe nyttig!
Selv har jeg en hel gjeng med runde gode kompiser av meg som trener sammen med meg. Vi går tur, spiller airsoft/paintball, spiller wii (veldig effektivt).
Utenom det jobber jeg frivillig med ungdom innen multimedia, lærer fra meg litt om mine egne hobbyer. Da får de noe annet å gjøre.
Det er snakk om å ta handling, forandre livet og kulturen rundt deg litt etter litt.
Ã… snakke om det, Ã¥ debatere om det, Ã¥ kverulere om det…
Vel, jeg kan også skrive innlegg om at jeg klarte å gå ned 53kg, så da kan andre også. Eller om kriminaliteten i lokal området mitt. Eller de ungdommene som bare går rundt og henger og skaper bråk.
Eller jeg kan være et positivt forbilde.
Som du absolutt akn være.
For du er en veldig flink retoriker
Og har mye positivt å komme med
Det eneste jeg prøver å si er at vi har nok av folk som snakker om disse temaene, vi trenger folk som kan gjøre noe med dem
Jeg er klar over at jeg bet over mye mer enn hva du skrev om i dine innlegg, men alt er koblet sammen.
Du, meg og alle de som kommenterer her. Vi er alle en del av den samme kulturen, de samme bydelene.
Tenk hva vi kunne fått til i våre egne bydeler hvis vi hadde brukt like mye tid på å være forbilder for ungdommen, eller hatt dugnad i gatene, som vi bruker på å kverulere/diskutere/informere her på nettet
Ha en god dag videre alle sammen, denne industriarbeideren skal sove et par timer før nattskift.
Comment made on March 8th, 2008 at 12:05 pmHei Industriarbeider. Takk for ros! Det er masse fornuftig i det du sier. Det handler så klart om å like seg selv. Og det handler om å gjøre noe med det også.
Det må folk gjøre selv. Jeg har laget en side med en del bøker om kosthold og slanking som kanskje kan hjelpe til med dette. Ta en titt!
Og lykke til videre med slankingen din. 53 kilo er imponerende. Du må oppleve en enorm positiv forskjell i livet ditt! Bra saker!
Comment made on March 9th, 2008 at 5:29 amHeisan
Comment made on March 10th, 2008 at 6:16 amHer var det mye engasjement , vekt ,kg,,fedme,bmi og overvekt skaper mye engasjement….
Det som gjelder i 2008 er kroppens sammensetning og måling av dette er tilgjengelig for alle i grunnen
http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/118273
De feite nyrike.
——————-
Ser at veldig mange er uenige i pÃ¥standen om at Fedme har med “nyrike” og gjøre. Men det som er fakta er at folk mÃ¥ ha penger mellom henda for Ã¥ bli feite. I forhold til 30 tallet er norge rike, altsÃ¥ nyrike og vi er feite. AltsÃ¥ er pÃ¥standen om at rikdommen har litt av skykda riktig. Hadde du ikke hatt penger til overs, hadde ogsÃ¥ kostholdet vært et annet. Slik er det med meg, jeg har rÃ¥d til en pizza eller hamburger nÃ¥r jeg vil, og spiser derfor innimellom junkfood. Hadde jeg vært fattig, hadde det godt i selvdyrking, og annen uprossesert mat. Finnes det mange feite mennesker i Palestina? Prossesert mat har skylda, og prossesert mat er en følge av kapitalismen og dens søken etter Ã¥ tjene seg store og feite (bankkontoene altsÃ¥) Vi blir ikke feite av oss sjæl folkens. Det ligger noe bak selv om noen er mer utsatt for fedme enn andre.
Comment made on March 10th, 2008 at 10:51 am150 kg på en mann på 2 meter gir en BMI på 37,5
120 kg gir en BMI på 30
Hans maksimale normalvekt bør være 100 kg.
Og JA, det finnes variasjoner, spesielt mtp. folk som trener veldig mye og dermed har høy muskelmasse.
Men utover dette vil kiloene OFTE medføre sykdommer og for tidlig død. All statistikk viser dette. Og da er valget å slanke seg eller å ta den helsemessige konsekvensen.
Verst er det hvis du har høye kortisol-nivåer, og lagrer fettet på magen. En ny undersøkelse viser at hvis midjemålet øker fra 71 til 89 cm, øker faren for en tidlig død med 79 %. Nær en dobling.
Se: http://www.latimes.com/features/health/la-sci-fat8apr08,1,7348207.story
Comment made on April 10th, 2008 at 8:03 amSkriv kommentar!