Steinalder fremdeles?
Samfunn er merkelige saker. Vi lever i et moderne samfunn. Teknologi, biler, flotte boliger, sivilisasjon, kultur, medier. Vi har passert 2000 og samfunnet er mer avansert enn før.
I alle fall er det lett å tro det. Men samfunn er merkelige saker. Sivilisasjon er til en viss grad et ferniss. For midt i det moderne, siviliserte samfunnet har også steinalderen, hippiebevegelser, gammelkommunistene og andre merkelige sosiale og kulturelle fenomener overlevet.
Det er lett å tro at samfunn er hva de ser ut som. Men samfunn er mer enn det. De er containere i tid og rom, som oppbevarer så mangt i sin midte. Og selv om mye av det ikke er synlig i det daglige, kan det være der likevel.
Det var en historie i Dagbladet om drap i Arendal som minnet meg om dette:
- Jeg var den sterkeste og naboen døde
Slo ihjel naboen (45) den 14. februar.
Så enkelt var det. 25-åringen var sterkest og naboen døde. Så steinalder. Så den sterkestes rett.
Eller sikkert snille, vennlige amerikanske ungdommer som driver grusom tortur mot krigsfanger. Slipper dyret, steinaldermannen i seg, helt løs. Eller tidligere holocaust-utsatte jøder i Israel som nå truer andre med holocaust. Eller skrekkens barnehjem med hemmelig torturkammer. Eller å drepe med 31 knivstikk etter første date fordi damen SMS-er for mye? Steinalder igjen.
Kanskje er det til og med steinaldermannen som kaster en uskyldig hundehvalp ned en fjellskrent? Spesielt sivilisert virker det i alle fall ikke! Heller ikke å kaste stebarn i tørketrommelen.
I forhold fremstår det å kjøre tanks etter å ha drukket to flasker vodka bare som middelalder.
Eksemplene er mange. I vårt moderne samfunn. Midt i det. I 2008. Samfunn og sivilisasjon er mangfoldige og annerledes enn de ser ut som fra utsiden. Noen ganger lurer jeg på om sivilisasjonen er et ferniss som bare er en tomme tykt.


















15 kommentarer to “Steinalder fremdeles?”
skremmende bra observert….
Comment made on March 3rd, 2008 at 5:50 amTatt ut av sammenheng og fremstilt som om at drapsmannens motiv var at han var fysisk sterkere. Det han egentlig sier her er at han gikk seirende ut av slosskampen på grunn av at han var sterkere, og ikke at det faktum at han var sterkere utløste slosskampen.
Comment made on March 3rd, 2008 at 7:46 pmJeg tror ikke at utviklingen er lineær, men at den snor seg fremover i spiraler og bølger. Jeg er sikker på at mange av steinaldermenneskene var hyggelige folk!
Så lenge vi var et jaktende folkeslag som byttet jaktmarker ofte hadde vi i alle fall ikke problemene med eiendomsrelaterte krangler. Da vi ble bofaste, fikk vi nok mer å krangle om. Denne mannen som slo ihjel sin nabo, kan knappest likestilles oss mentalt stabile mennesker, det opplyses at han har vært psykriatisk pasient og at han hadde unnlatt å ta medisinene sine i forkant av drapet.
Det er nok viktig at vi anser dette som irregulær, abnormal oppførsel. Grunnet medias omfang, blir vi stadig presentert for forferdelige brudd på medmenneskeligheten utført av ukjente overgripere, dette betyr ikke nødvendigvis at omfanget av slikt har økt. Det betyr derimot at vi i større grad blir klare over hvor langt noen mennesker kan vandre bort fra normalsamfunnet.
Jeg skulle ønske vi fikk presentert flere normale historier, slik at vi lettere kan identifisere oss selv.
Comment made on March 4th, 2008 at 1:18 amOverskrifter som “Mann pÃ¥ utested ble natt til lørdag hysterisk rasende - men avreagerte ved hjelp av ord, og unngikk sÃ¥ledes hÃ¥ndgemeng” hadde jeg definitivt sett nærmere pÃ¥, for eksempel.
Enig i det du skriver. Et åpnere samfunn med flere mediekanaler gir også økt tilgang på skrekkhistorier. Og skrekkhistorier selger.
Comment made on March 4th, 2008 at 1:28 amUenig i premisset for artikkelen. Hva tilsier at det moderne samfunn skulle være noe bedre? Det er bare en påstand.
Comment made on March 4th, 2008 at 3:28 pmDet første jeg tenkte om denne saken, var helt ærlig: Håper du aldrig kommer deg hjem i levende live fra Irak! Onde, onde menneske! Har aldrig hatt en positiv tanke til overs for personer, som lar deres syke sinn få utløp på uskyldige dyr. Det må jo være noe som mangler i følelsesutviklingen deres. Hvis det er dette som må til, for at en soldat skal føle seg som et mannfolk, så har det gått alvorlig galt et sted. AVSKY er ALT jeg føler for dette!!!
Comment made on March 5th, 2008 at 7:23 amDet er ikke sikkert at alt var så ille i steinalderen.
Comment made on March 5th, 2008 at 5:16 pmKanskje ting har endret seg til det verre?
Tror nok det har forandret seg til det værre ja. Også fantes det heller ikke en hel hær med hjerneskada amerikanere på den tida. Måtte denne gjengen brenne!
Comment made on March 5th, 2008 at 10:47 pmVi skriker over oss om Amerikanere, men det er vel ikke mer enn et par år siden vi hadde norske styrker i Kosovo som moret seg med å skyte hunder! og det mens eierens barn såm tilskuere!
Comment made on March 6th, 2008 at 7:09 amSkulle vi ønske alle Nordmenn nedenom og hjem av den grunn? Skjerp dere!
Siv; jeg synes du er mye ondere som ønsker et annet menneskes død. Og tankemÃ¥ten din er VIRKELIG steinalder….. Har det overhodet ikke streifet deg hva KRIG gjør med mennesker? Selv de som pÃ¥ en mÃ¥te har “overtaket”? Krig er sykt og gjør mennesker som er en del av den syke, og vold avler som kjent vold. Terskelen for Ã¥ pÃ¥føre levende vesener smerte og død blir lavere og lavere i takt med hvor lenge man er i en sÃ¥nn situasjon.
Comment made on March 6th, 2008 at 9:03 pmJeg er helt enig med deg Helena!
Comment made on March 6th, 2008 at 10:21 pmOle Brum.
Norske styrker skjøt hunder på Balkan, men ikke for morro skyld! De første oppslagene i media gav et skjevt inntrykk av hva som skjedde, etterhvert kom det fram et mer nyansert bilde, men det var ikke like sensasjonspreget.
Løshunder er/var et stort problem på Balkan og store flokker truet både barn og voksne. Lokalbefolkningen ba ofte Natosoldatene om hjelp til å skyte løshunder eller syke hunder. Jeg vet dette, for jeg har vært der.
Det er ikke alltid at en filmsnutt forteller sannheten eller at en avisartikkel beskriver det som faktisk skjedde.
Comment made on March 7th, 2008 at 10:48 amNei, det var sikkert med en veldig god begrunnelse at soldatene kastet en hundevalp utenfor et stup.
Comment made on March 9th, 2008 at 5:49 pmKanskje det er sånn at vi mennesker blir verre og verre jo tettere befolket verden er? En ting er i alle fall sikkert; vi blir ikkje bedre fordi om samfunnet er såkalt sivilisert. Det beviser jo holocost. Snarere er det vel sånn at de fleste av oss(alle?) er i stand til å utføre temmelig forferdelige ting, bare vi slipper å ta ansvar for det.
Comment made on March 9th, 2008 at 9:32 pmNÃ¥r det gjelder dyr( mange hisser seg opp over valpen som ble kastet utfor et stup); vi vet jo alle at det industrielle dyreholdet som er vanlig i dagens landbruk ikke akkurat er en drømmesituasjon for dyrene. Spesielt for griser som blir slaktet etter Ã¥ ha levd i fem mÃ¥neder, og for kyllinger enda verre. Transport til slaktehus er en pÃ¥kjenning mange dyr ikke overlever. Men vi spiser kjøtt! Langt fra slaktehusenes horror gÃ¥r kjøttet over til Ã¥ bli lekre retter som kan avfotograferes i kokebøker og inntas med et glass vin eller tre. Bare kos og hygge…. Vel… Avstand og det at vi ikke ser noe hjelper.
Det er lett å sitte i sofan hjemme og dømme andre, men sannheten er at vi alle har i oss muligheten til å begå både drap og barnemishandling. Det er bare fornuften som hindrer oss..tror jeg. Lysten til å slå noen helseløs, eller kaste ungen i veggen har vi alle, men fornuften holder de fleste av oss tilbake. Føleleser trigger oss, men vi besinner oss.
Er ikke mennesket grunnleggende ondt da?
Har ihvertfall ikke observert noe som motsier denne teorien så langt. Vel kan vi opptre relativt hyggelig mot slekt & venner så lenge de ikke truer vårt domene, men gjør de det er det raskt slutt på vennligheten.
Det forklarer vel også at knapt noe dyr utenom mennesket er i stand til slike bestialske handlinger mot sin egen art som vi.
At vi også besitter muligheten til medfølelse synes som et paradoks siden dette tydeligvis hovedsaklig gjelder for dyr & små barn..
Mvh Hundeelsker
Comment made on May 3rd, 2008 at 11:56 amSkriv kommentar!